SELFY study

Benefits of FreeStyle Libre system in young people with diabetes

Assessment of the FreeStyle Libre system for day-to-day management in paediatric patients1

Successful diabetes management is dependent on effective self-management. Young people (children and adolescents) with diabetes and their families need help and support to achieve this.

The FreeStyle Libre system (FSL) significantly increases the amount and availability of detailed glucose data, while significantly reducing the time and pain issues associated with self-monitoring of blood glucose (SMBG).2,3

With the FSL system, users can observe their current glucose level, glucose trend data and glucose patterns conveniently by scanning a sensor worn on the back of the arm.

Published in Pediatric Diabetes, the SELFY study was a prospective, single-arm, non-inferiority multicentre study by Campbell et al.1

It evaluated the use of flash glucose monitoring with the FSL system in children and teenagers with type 1 diabetes.1  

The primary endpoint was the equivalence of time in range (70-180 mg/dL) using the flash glucose monitoring device and SMBG during the final fortnight of the treatment phase (days 57-70) compared to SMBG use only during baseline (days 1-14).1



In the independent SELFY study, the FSL system was shown to improve glycaemic control in children with diabetes compared to the use of SMBG in a single arm study1

Study objective

The objective of the study was to compare the time in range (70-180 mg/dL) of flash glucose monitoring with SMBG over 14 days at baseline and after 8 weeks of open-label system use for diabetes self-management, including insulin dosing. Key secondary endpoints included HbA1c, time in hypo- and hyperglycaemia, and treatment satisfaction.

Study design and study population

SELFY was a clinical study designed to establish if the FSL system can help maintain glycaemic control in paediatric populations. It was a multi-centre, prospective, single-arm study, conducted at 10 European diabetes centres (seven in the UK, two in the Republic of Ireland and one in Germany). A total of 76 participants aged between 4–17 years with type 1 diabetes were enrolled between June 27, 2016 and November 30, 2016.

For this study, the FSL system was ‘masked’ for the first 14 days; to provide baseline data for the study analysis, during this time they used the reader blood glucose strip port for routine self-monitoring and not sensor glucose measurements. After the first 14 days, the system was unmasked and used by the participant according to the labelling as part of their glucose management.

icon Key Inclusion criteria Key Inclusion criteria

  • Participants were aged between
≥4 years and ≤17 years, with an identified caregiver of ≥18 years
  • Type 1 diabetes for at least 1 year and were treated with insulin administered by injections in multiple daily injections (MDI) or continuous subcutaneous insulin infusions (CSII)
  • Their insulin regimen was unchanged for at least two months prior to enrolment and no plans to change the regimen
  • Participants needed to be testing blood glucose levels on average at least twice a day on average

icon Key Exclusion criteria Key Exclusion criteria

  • Known (or suspected) allergy to medical grade adhesives 
  • Currently using or planning to use the FSL system or a continuous glucose monitoring (CGM) device during the study 
  • Use of the FSL system or a CGM device in the previous three months
  • Currently prescribed oral steroid therapy
  • Pregnant or breast feeding

 

Study results 

Key patient baseline characteristics1

The study included 76 participants with type 1 diabetes, aged 4 to 17 years, who wore the system in masked mode for 14 days and then in unmasked mode for 8 weeks for diabetes self-management, including insulin dosing.

Baseline characteristics

CSII: continuous subcutaneous insulin infusion; MDI: multiple daily injections; sd: standard deviation.

icon arrow   Primary and secondary outcomes

Study limitations

Short-term use of the FSL system in a cohort with reasonable glycaemic control for this population.
The study had relatively small participant numbers in each age sub-group and no control group for comparison.

Summary 

The SELFY study has shown superiority of The FreeStyle Libre system over SMBG in young people with type 1 diabetes1

  • SELFY was a prospective, single-arm, non-inferiority, multicenter study that evaluated the use of flash glucose monitoring with the FreeStyle Libre system in children and teenagers with type 1 diabetes.
  • The study compared the time in range (70-180 mg/dL) of flash glucose monitoring with SMBG over 14 days at baseline and after 8 weeks of open-label system use for diabetes self-management including insulin dosing.
  • Flash glucose monitoring (FSL) improved time in range by 0.9 ± 2.8 h/d and reduced time in hyperglycaemia (>180 mg/dL) by -1.2 ± 3.3 h/d compared to SMBG.
  • The FreeStyle Libre system use also reduced HbA1c by -0.4 % (-4.4 mmol/mol) from baseline to study end, with reductions across all age-subgroups (4–6, 7–12 and 13–17 years).
  • The FreeStyle Libre system was well-utilised and well-tolerated by the participants, and improved treatment satisfaction for parents and teenagers.
  • The study concluded that children with diabetes improved glycaemic control safely and effectively with short-term flash glucose monitoring compared to use of SMBG.

₼ Sales of the original FreeStyle Libre system has been discontinued in EU & UK markets. In these markets, the FreeStyle Libre 2  and 3 systems are for sale, providing the same benifits as the original FreeStyle Libre system, with the added functionalities of optional Real-Time Alarams.

References


1. Campbell FM et al., Pediatr Diabetes. 2018; 19: 1294–1301. 

2. Haak T et al. Diabetes Ther. 2017; 8(1):55–73.

3. Bolinder J., Lancet (2016): https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)31535-5.

Loading...
 
1. Die FreeStyle LibreLink App und die FreeStyle Libre 3 App sind nur mit bestimmten Mobilgeräten und Betriebssystemen kompatibel. Bevor Sie die App nutzen möchten, besuchen Sie bitte die Webseite www.freestyle.abbott um mehr Informationen zur Gerätekompatibilität zu erhalten.
 
2. Das Setzen eines Sensors erfordert ein Einführen des Sensorfilaments unter die Haut. Der Sensor kann bis zu 15 Tage lang getragen werden
 
3. Eine zusätzliche Prüfung der Glukosewerte mittels eines Blutzucker-Messgeräts ist erforderlich, wenn die Symptome nicht mit den Messwerten oder den Alarmen des Systems übereinstimmen.
 
4. Die Aussage basiert auf der Anzahl der Nutzer:innen des FreeStyle Libre Messsystems weltweit im Vergleich zu der Nutzeranzahl anderer führender sensorbasierter Glukose-Messsysteme für den persönlichen Gebrauch. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care Inc.
 
5. Der Sensor ist 60 Minuten nach der Aktivierung für die Glukosemessung bereit.
 
6. Der Sensor ist in bis zu 1 m Wassertiefe für die Dauer von bis zu 30 Minuten wasserfest.
 
7. Im Vergleich mit anderen von Patient:innen selbst anzubringenden Sensoren. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care.
 
8. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care.
 
9. LibreView ist eine cloudbasierte Anwendung. Die LibreView Daten werden in ein virtuelles nicht öffentliches Netzwerk übertragen und auf einer SQL-Server-Datenbank gehostet. Die Daten sind auf Dateiebene verschlüsselt. Die Verschlüsselung und Art der Schlüsselspeicherfunktionen verhindern, dass der Cloud-Hosting-Anbieter (Amazon Web Services) die Daten einsehen kann. Bei Nutzung von LibreView in Österreich werden die Daten auf Servern in der EU gehostet. Der Zugang zum jeweiligen Nutzer Account ist passwortgeschützt.
 
10. Im Vergleich mit anderen am Körper zu tragenden Sensoren. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care.
 
11. Für ein vollständiges glykämisches Profil muss der FreeStyle Libre 2 Plus oder der FreeStyle Libre 3 Plus Sensor nach dem Auftreten eines Signalverlustes gescannt und alle 15 Tage ersetzt werden.
 
12. Die Nutzung von LibreLinkUp erfordert eine Registrierung bei LibreView.
 
13. Glukosealarme von verbundenen Nutzer:innen werden an die LibreLinkUp App übertragen, wenn der Sensor mit dem Smartphone gestartet wurde und die Alarme in den Freestyle Libre System Apps aktiviert sind.
 
14. Es besteht die Möglichkeit, die LibreLinkUp Einladung anzunehmen und damit Benachrichtigungen und Warnhinweise zu erhalten oder diese abzulehnen. Eine Entscheidung hierüber sollte basierend auf Kenntnissen und Erfahrungen getroffen werden, bei dem Erhalt eines zu hohen oder zu niedrigen Glukosewerts angemessen reagieren zu können.
 
15. Alarme sind standardgemäß ausgeschaltet und müssen eingeschaltet werden.
 
16. Das Teilen der Daten aus der FreeStyle LibreLink App oder der FreeStyle Libre 3 App erfordert eine Registrierung bei LibreView.
 
17. Die Übertragung der Daten zwischen den Apps erfordert eine Internetverbindung.
 
18. Für ein vollständiges glykämisches Profil muss der FreeStyle Libre 3 Plus Sensor alle 15 Tage ersetzt werden
 
19. Der Alarm bei Signalverlust wird automatisch aktiviert, sobald ein Glukose-Alarm zum ersten Mal eingeschaltet wird. Der Alarm bei Signalverlust kann jederzeit aus- und wieder eingeschaltet werden.
 
20. Eine kompatible mylife YpsoPump wird benötigt, um die mylife CamAPS FX App für die automatisierte Insulinabgabe nutzen zu können
 
21. Die CamAPS FX App ist nur mit bestimmten Mobilgeräten und Betriebssystemen kompatibel. Bevor Sie die App nutzen möchten, besuchen Sie bitte die Webseite www.camdiab.com/de, um mehr Informationen zur Gerätekompatibilität zu erhalten.
 
22. Die FreeStyle LibreLink App funktioniert mit FreeStyle Libre 2 Plus Sensoren und ist nur mit NovoPen® 6 und NovoPen Echo® Plus kompatibel.
 
23. Die FreeStyle Libre Messsysteme sind zertifiziert für Kinder ab 2 Jahren, sowie Erwachsene, einschließlich Schwangeren. Die Aufsichtspflicht über die Anwendung und die Auswertung von FreeStyle Libre Messsystemen bei Kindern bis zur Vollendung des 12. Lebensjahres obliegt der Verantwortung einer volljährigen Person.
 
24. No YSI measurements were obtained for ages 2-5 years (Für Kinder im Alter von 2 bis 5 Jahren wurden keine YSI-Messungen durchgeführt.)
 
A. Alva S et al. Journal of Diabetes Science and Technology, 2020 | DOI: 10.1177/1932296820958754
 
B. Battelino Tadej, et al., Diabetes Care. 2019;42(8):1593-1603.
 
C. Alva S et al. Diabetes Ther. 2023 Mar 6. doi: 10.1007/s13300-023-01385-6. Online ahead of print.
 
D. Bolinder, Jan et al. The Lancet. 2016; 388 (10057): 2254-2263.
 
E. Charleer Sara et al., Diabetes Care. 2020;43(2):389-397.
 
F. Dunn T et al. Diabetes Res Clin Pract. 2018 Mar;137:37-46.
 
G. Evans M et al. Diabetes Ther. 2022. https://doi.org/10.1007/s13300-022-01253-9
 
H. Fokkert M et al., BMJ Open Diab Res Care. 2019. https://doi:10.1136/bmjdrc-2019-000809.
 
I. Haak T et al. Diabetes Therapy. 2017; 8 (1): 55–73.
 
J. Lang J et al., [Poster 972]. Diabetes 2019;68(suppl 1). https://doi.org/10.2337/db19-972-P.
 
K. Yaron M et al. Diabetes Care 2019; 42 (7): 1178-1184.
 
L. Bailey T et al. Diabetes Technology Ther. 2015;17(11):787-794.
 
M. Leelarathna L, N Engl J Med. 2022 Oct 20;387(16):1477-1487.
 
N. Gibb Fraser W et al. British Journal of Diabetes. 2020 Jun 5;20(1):32-40.
 
O. Kröger J, et al. Diabetes Ther, 2020; 11(1):279-291
 
P. UK Hypoglycaemia Study Group: Diabetologia 2007, 50:1140–1147.
 
Q. Ajjan RA & Owen KR Curr Diab Rep 2014; 14: 559-566.
 
R. Kilpatrick ES et al Diabetologia 2008; 51: 365-371.
 
S. Lu J, et al. Diabetes Technol Ther. 22. Feb. 2020:72–78.
 
T. Beck RW et al. Diabetes Care 2019;42:400–405.
 
U. Lu J et al. Diabetes Care 2018;41:2370-3276.
 
V. Li F et al. Diabetes Res Clin Pract. Aug. 2020;166:108289. doi: 10.1016/j.diabres.2020.108289.
 
W. Pickup JC et al. Diabetes Care 2015;38(4):544-550.
 
X. American Diabetes Association Professional Practice Committee. Diabetes Care 2022;45 (Suppl. 1):S60–S82.
 
Y. Campbell FM et al. Pediatr Diabetes 2018;19(7):1294–301.
 
Z. Deshmukh H, et al. Assoc of Brit Clin Diabetol (ABCD) Nationwide Audit. Diabetes Care 2020;43:2153–2160.
 
AA. Kao et al. Journal of Diabetes Science and Technology. 2022 Jan;16(1):259-60.
 
* Mo-Fr (werktags) von 08:00-18:00 Uhr, Sa (werktags) von 09:00 – 17:00 Uhr. Kostenlos aus dem österreichischen Festnetz und Mobilfunknetz.
 
Abbildungen sind Agenturfotos, mit Models gestellt. Glukosedaten dienen zur Illustration, keine echten Patientendaten.
 
Das Sensorgehäuse, FreeStyle, Libre, und damit verbundene Markennamen sind Marken von Abbott. Sonstige Marken sind Eigentum der jeweiligen Hersteller.
 
Apple und das Apple Logo sind eingetragenen Marken von Apple Inc., in den USA und anderen Ländern. App Store ist ein Warenzeichen von Apple Inc.
 
Google Play und das Google Play-Logo sind Marken von Google LLC.
 
NovoPen® 6 und NovoPen Echo® Plus sind eingetragene Marken der Novo Nordisk A/S.
 
mylife Loop und YpsoPump sind eingetragene Handelsmarken von Ypsomed AG. CamAPS ist eine eingetragene Marke von CamDiab Ltd. Andere Handelsmarken und Handelsnamen sind Eigentum der jeweiligen Inhaber. Für die Nutzung des FreeStyle Libre 3 Plus Sensors mit mylife Loop konsultieren Sie bitte das Benutzerhandbuch der mylife CamAPSFX App.