RELIEF Riverline study follow-up

Long-term reduction of hospitalisation for ketoacidosis

Long-term impact of FreeStyle Libre system use on
acute diabetes events

The RELIEF study1 has previously shown a reduced hospitalisation rate for diabetic ketoacidosis (DKA) in people with
type 1 diabetes (T1D) or type 2 diabetes (T2D) in the 12 months after initiation of the FreeStyle Libre system in France.

Study objective

The extended analysis of the RELIEF outcomes aimed to evaluate in a real-world setting the persistent long-term clinical
outcomes of using the FreeStyle Libre system in people with T1D or T2D.

Study design and study population

The 2-year RELIEF study follow-up was published by Riveline and colleagues in the expert journal Diabetes Technology
& Therapeutics.
It provides new insights into the frequency of hospitalisation for acute diabetes events (ADEs), including
diabetic ketoacidosis (DKA) and severe hypoglycaemia, during use of the FreeStyle Libre (FSL) system.2

The longitudinal retrospective cohort study RELIEF included 31,446 T1D and 41,027 T2D patients with a first delivery of
the FreeStyle Libre system between August 1 and December 31, 2017.1 Hospitalisations for DKA, severe hypoglycaemia,
diabetes-related coma and hyperglycaemia were recorded for the 12 months prior to and 24 months after FreeStyle Libre
system initiation. Continous and consistent use of the FreeStyle Libre system use was also recorded. Change in usual
blood glucose monitoring was estimated through the acquisition of blood glucose test strips.2

Long-term reduction in hospitalisation rates for ADE in T1D and T2D

with the FreeStyle Libre system

Reduction in hospitalisation
rates for ADE in T1D by

49 % after 2 years

 

Reduction in hospitalisation
rates for ADE in T2D by

48% after 2 years

 

Persistence with the FSL
system 88% after 2 years


 

Reduction of consumed
blood glucose test strips by
82% and 84% in T1D and
T2D, respectively, after 2
years

About the RELIEF study follow-up1

   

  • The RELIEF study was conducted as a longitudinal retrospective cohort study.
  • Data source was the French nationwide reimbursement claim database SNDS between January 1, 2015 and   December 31, 2019.
  • The overall study was conducted on people with diabetes who initiated the FreeStyle Libre system between August 1, 2017 and December 31, 2017, such that their use of the system would extend to 24 months by December 2019.
  • Data on hospitalisations for DKA were recorded using ICD-10 code E10.1 (T1D) and E11.1 (T2D) as the main or related diagnosis.
  • Hospitalisations for severe hypoglycaemia were recorded using ICD-10 codes, E16.0 (drug-induced hypoglycaemia without coma), E16.1 (other hypoglycaemia), E16.2 (hypoglycaemia, unspecified), and T38.3 (poisoning by adverse effects of insulin and oral hypoglycaemic [antidiabetic] drugs). Hospitalisations for diabetes-related comas were identified with ICD-10 codes E10.0 (T1D), E11.0 (T2D), and E14.0 (diabetes unspecified with coma), and hyperglycaemia related stays using ICD-10 code R739 (hyperglycaemia, unspecified).
  • 31,446 people with T1D and 41,027 people with T2D initiating the FreeStyle Libre system during the study period (2017/08/01 to 2017/12/31) were identified. Patients of all ages were included and were not stratified by age.
  • Circa two-thirds of FreeStyle Libre users with T1D were on multiple daily injection (MDI) therapy and the remainder on insulin pump therapy. Circa two-thirds of FreeStyle Libre users with T2D were on MDI therapy and 18.7 % on CSII, 7.5% on basal insulin only and 7.7% on noninsulin therapies.
  • Persistence with use of the FreeStyle Libre system was defined between first delivery of a FreeStyle Libre sensor and discontinuation of the FreeStyle Libre system. Discontinuation was assumed when no sensors were delivered to the patient over a consecutive 6-month period.
  • Blood test strip usage was determined based on reimbursement from 12 months prior to FreeStyle Libre system initiation.









Study results 

Key patient baseline characteristics 

Table 1 - Main characteristics of patients starting with the FreeStyle Libre system from August 1, 2017

Reduced incidence of hospitalisation for ADEs in patients using the FreeStyle Libre system1

Annual percentage of patients with hospital admission for ADEs before and after initiation of the FSL system in patients with T1D (A) and T2D (B). *P= 0.01 for change in admissions for all acute ADEs from year 1 to year 2 for people living with T1DM; **P= 0.007 for change in admissions for all acute ADEs from year 1 to year 2 for people living with T2DM; ***P= 0.0003 for change in admissions for hypoglycaemia from year 1 to year 2 for people living with T2DM.

Summary

The use of the FreeStyle Libre system consistently reduces the rates of hospitalisation for ADEs, mainly DKA, both in T1D and T2D patients 2 years after initiation. The data confirm that this is not a transitory effect. The rate of patients who continuously and consistently used the FreeStyle Libre system after 2 years is high, indicating a high satisfaction with the FreeStyle Libre system. Use of the FreeStyle Libre system also results in a pronounced drop in use of blood glucose test strips over the 2-year period.

₼ Sales of the original FreeStyle Libre system has been discontinued in EU & UK markets. In these markets, the FreeStyle Libre 2  and 3 systems are for sale, providing the same benifits as the original FreeStyle Libre system, with the added functionalities of optional Real-Time Alarams.
MDI, multiple daily insulin injections; SNDS= Système National des Données de Santé

Reference

1. Roussel R et al. Important Drop in Rate of Acute Diabetes Complications in People With Type 1 or Type 2 Diabetes After Initiation of Flash Glucose Monitoring in France: The RELIEF Study. Diabetes Care    2021; 44(6):1368–76.

2. Riveline J-P, et al. Reduced Rate of Acute Diabetes Events with Flash Glucose Monitoring Is Sustained for 2 Years After Initiation: Extended Outcomes from the RELIEF Study. Diabetes Technol Ther.    2022;24(9): 611-618.

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1. Die FreeStyle LibreLink App und die FreeStyle Libre 3 App sind nur mit bestimmten Mobilgeräten und Betriebssystemen kompatibel. Bevor Sie die App nutzen möchten, besuchen Sie bitte die Webseite www.freestyle.abbott um mehr Informationen zur Gerätekompatibilität zu erhalten.
 
2. Das Setzen eines Sensors erfordert ein Einführen des Sensorfilaments unter die Haut. Der Sensor kann bis zu 15 Tage lang getragen werden
 
3. Eine zusätzliche Prüfung der Glukosewerte mittels eines Blutzucker-Messgeräts ist erforderlich, wenn die Symptome nicht mit den Messwerten oder den Alarmen des Systems übereinstimmen.
 
4. Die Aussage basiert auf der Anzahl der Nutzer:innen des FreeStyle Libre Messsystems weltweit im Vergleich zu der Nutzeranzahl anderer führender sensorbasierter Glukose-Messsysteme für den persönlichen Gebrauch. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care Inc.
 
5. Der Sensor ist 60 Minuten nach der Aktivierung für die Glukosemessung bereit.
 
6. Der Sensor ist in bis zu 1 m Wassertiefe für die Dauer von bis zu 30 Minuten wasserfest.
 
7. Im Vergleich mit anderen von Patient:innen selbst anzubringenden Sensoren. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care.
 
8. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care.
 
9. LibreView ist eine cloudbasierte Anwendung. Die LibreView Daten werden in ein virtuelles nicht öffentliches Netzwerk übertragen und auf einer SQL-Server-Datenbank gehostet. Die Daten sind auf Dateiebene verschlüsselt. Die Verschlüsselung und Art der Schlüsselspeicherfunktionen verhindern, dass der Cloud-Hosting-Anbieter (Amazon Web Services) die Daten einsehen kann. Bei Nutzung von LibreView in Österreich werden die Daten auf Servern in der EU gehostet. Der Zugang zum jeweiligen Nutzer Account ist passwortgeschützt.
 
10. Im Vergleich mit anderen am Körper zu tragenden Sensoren. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care.
 
11. Für ein vollständiges glykämisches Profil muss der FreeStyle Libre 2 Plus oder der FreeStyle Libre 3 Plus Sensor nach dem Auftreten eines Signalverlustes gescannt und alle 15 Tage ersetzt werden.
 
12. Die Nutzung von LibreLinkUp erfordert eine Registrierung bei LibreView.
 
13. Glukosealarme von verbundenen Nutzer:innen werden an die LibreLinkUp App übertragen, wenn der Sensor mit dem Smartphone gestartet wurde und die Alarme in den Freestyle Libre System Apps aktiviert sind.
 
14. Es besteht die Möglichkeit, die LibreLinkUp Einladung anzunehmen und damit Benachrichtigungen und Warnhinweise zu erhalten oder diese abzulehnen. Eine Entscheidung hierüber sollte basierend auf Kenntnissen und Erfahrungen getroffen werden, bei dem Erhalt eines zu hohen oder zu niedrigen Glukosewerts angemessen reagieren zu können.
 
15. Alarme sind standardgemäß ausgeschaltet und müssen eingeschaltet werden.
 
16. Das Teilen der Daten aus der FreeStyle LibreLink App oder der FreeStyle Libre 3 App erfordert eine Registrierung bei LibreView.
 
17. Die Übertragung der Daten zwischen den Apps erfordert eine Internetverbindung.
 
18. Für ein vollständiges glykämisches Profil muss der FreeStyle Libre 3 Plus Sensor alle 15 Tage ersetzt werden
 
19. Der Alarm bei Signalverlust wird automatisch aktiviert, sobald ein Glukose-Alarm zum ersten Mal eingeschaltet wird. Der Alarm bei Signalverlust kann jederzeit aus- und wieder eingeschaltet werden.
 
20. Eine kompatible mylife YpsoPump wird benötigt, um die mylife CamAPS FX App für die automatisierte Insulinabgabe nutzen zu können
 
21. Die CamAPS FX App ist nur mit bestimmten Mobilgeräten und Betriebssystemen kompatibel. Bevor Sie die App nutzen möchten, besuchen Sie bitte die Webseite www.camdiab.com/de, um mehr Informationen zur Gerätekompatibilität zu erhalten.
 
22. Die FreeStyle LibreLink App funktioniert mit FreeStyle Libre 2 Plus Sensoren und ist nur mit NovoPen® 6 und NovoPen Echo® Plus kompatibel.
 
23. Die FreeStyle Libre Messsysteme sind zertifiziert für Kinder ab 2 Jahren, sowie Erwachsene, einschließlich Schwangeren. Die Aufsichtspflicht über die Anwendung und die Auswertung von FreeStyle Libre Messsystemen bei Kindern bis zur Vollendung des 12. Lebensjahres obliegt der Verantwortung einer volljährigen Person.
 
24. No YSI measurements were obtained for ages 2-5 years (Für Kinder im Alter von 2 bis 5 Jahren wurden keine YSI-Messungen durchgeführt.)
 
A. Alva S et al. Journal of Diabetes Science and Technology, 2020 | DOI: 10.1177/1932296820958754
 
B. Battelino Tadej, et al., Diabetes Care. 2019;42(8):1593-1603.
 
C. Alva S et al. Diabetes Ther. 2023 Mar 6. doi: 10.1007/s13300-023-01385-6. Online ahead of print.
 
D. Bolinder, Jan et al. The Lancet. 2016; 388 (10057): 2254-2263.
 
E. Charleer Sara et al., Diabetes Care. 2020;43(2):389-397.
 
F. Dunn T et al. Diabetes Res Clin Pract. 2018 Mar;137:37-46.
 
G. Evans M et al. Diabetes Ther. 2022. https://doi.org/10.1007/s13300-022-01253-9
 
H. Fokkert M et al., BMJ Open Diab Res Care. 2019. https://doi:10.1136/bmjdrc-2019-000809.
 
I. Haak T et al. Diabetes Therapy. 2017; 8 (1): 55–73.
 
J. Lang J et al., [Poster 972]. Diabetes 2019;68(suppl 1). https://doi.org/10.2337/db19-972-P.
 
K. Yaron M et al. Diabetes Care 2019; 42 (7): 1178-1184.
 
L. Bailey T et al. Diabetes Technology Ther. 2015;17(11):787-794.
 
M. Leelarathna L, N Engl J Med. 2022 Oct 20;387(16):1477-1487.
 
N. Gibb Fraser W et al. British Journal of Diabetes. 2020 Jun 5;20(1):32-40.
 
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P. UK Hypoglycaemia Study Group: Diabetologia 2007, 50:1140–1147.
 
Q. Ajjan RA & Owen KR Curr Diab Rep 2014; 14: 559-566.
 
R. Kilpatrick ES et al Diabetologia 2008; 51: 365-371.
 
S. Lu J, et al. Diabetes Technol Ther. 22. Feb. 2020:72–78.
 
T. Beck RW et al. Diabetes Care 2019;42:400–405.
 
U. Lu J et al. Diabetes Care 2018;41:2370-3276.
 
V. Li F et al. Diabetes Res Clin Pract. Aug. 2020;166:108289. doi: 10.1016/j.diabres.2020.108289.
 
W. Pickup JC et al. Diabetes Care 2015;38(4):544-550.
 
X. American Diabetes Association Professional Practice Committee. Diabetes Care 2022;45 (Suppl. 1):S60–S82.
 
Y. Campbell FM et al. Pediatr Diabetes 2018;19(7):1294–301.
 
Z. Deshmukh H, et al. Assoc of Brit Clin Diabetol (ABCD) Nationwide Audit. Diabetes Care 2020;43:2153–2160.
 
AA. Kao et al. Journal of Diabetes Science and Technology. 2022 Jan;16(1):259-60.
 
* Mo-Fr (werktags) von 08:00-18:00 Uhr, Sa (werktags) von 09:00 – 17:00 Uhr. Kostenlos aus dem österreichischen Festnetz und Mobilfunknetz.
 
Abbildungen sind Agenturfotos, mit Models gestellt. Glukosedaten dienen zur Illustration, keine echten Patientendaten.
 
Das Sensorgehäuse, FreeStyle, Libre, und damit verbundene Markennamen sind Marken von Abbott. Sonstige Marken sind Eigentum der jeweiligen Hersteller.
 
Apple und das Apple Logo sind eingetragenen Marken von Apple Inc., in den USA und anderen Ländern. App Store ist ein Warenzeichen von Apple Inc.
 
Google Play und das Google Play-Logo sind Marken von Google LLC.
 
NovoPen® 6 und NovoPen Echo® Plus sind eingetragene Marken der Novo Nordisk A/S.
 
mylife Loop und YpsoPump sind eingetragene Handelsmarken von Ypsomed AG. CamAPS ist eine eingetragene Marke von CamDiab Ltd. Andere Handelsmarken und Handelsnamen sind Eigentum der jeweiligen Inhaber. Für die Nutzung des FreeStyle Libre 3 Plus Sensors mit mylife Loop konsultieren Sie bitte das Benutzerhandbuch der mylife CamAPSFX App.