REPLACE STUDY1

FreeStyle Libre system– a safe and effective replacement for
SMBG

Impact of flash glucose monitoring in
type 2 diabetes

The open-label randomised controlled trial REPLACE demonstrates that the FreeStyle Libre system (FSL) can safely and successfully replace self-monitoring of blood glucose (SMBG) for type 2 diabetes (T2D) patients on intensive insulin therapy.1 The results were published in the journal Diabetes Therapy by Haak and colleagues.1

Study objective

The randomised controlled trial aimed to evaluate the impact of the FSL system on glycaemic control (HbA1c) compared to SMBG testing in patients with T2D treated with intensive insulin therapy (IIT) or continuous subcutaneous insulin infusion (CSII) therapy.

The primary outcome of the study was the difference in HbA1c change in patients using FSL vs. SMBG for 6 months. Prespecified secondary outcomes included time in hypoglycaemia, effect of age and patient satisfaction.1

Study design and study population

In the REPLACE trial, the FreeStyle Libre system was shown to be a safe and effective replacement for SMBG1

About the REPLACE trial1

The REPLACE trial (ClinicalTrials.gov identifier: NCT02082184) was conducted at 26 diabetes centres in France, Germany and the UK using a randomised controlled design. 224 participants aged 18 years or older with T2D treated with IIT or CSII therapy were enrolled. FSL use resulted in no difference in overall HbA1c change compared to SMBG testing and reduced hypoglycaemia in T2D patients on IIT, thus offering a safe, effective replacement for SMBG.

Figure 1: Study design of the REPLACE trial1

icon Key Inclusion criteria Key Inclusion criteria

  • Has T2D on insulin therapy for ≥6 months and on their current regimen for ≥3 months prior to study entry.
  • Their insulin management must be one of the following:

    - An injection regimen of prandial insulin -
    - Prandial insulin plus basal intensive insulin
    - CSII with no plans to change during
the study.
  • HbA1c result ≥7.5% (58 mmol/mol) and ≤12.0% (108 mmol/mol) on entry to the study.
  • Aged 18 years or over.

 

 

 

icon Key Exclusion criteria Key Exclusion criteria

  • Insulin regimen different from those described above.
  • Has known allergy to medical-grade adhesives.
  • Currently using a continuous glucose monitoring (CGM) device or has used one within the previous 4 months.
  • Total daily dose of insulin (TDD) is
>1.75 IU/kg at entry to the study.
  • A female subject who is pregnant or planning to become pregnant within the study duration.
  • Has experienced any episode of severe hypoglycaemia, requiring third-party assistance, in the previous 6 months.
  • Has experienced any episode of diabetic ketoacidosis (DKA) or hyperosmolar hyperglycaemic state (HHS) in the previous 6 months.
  • Is receiving steroid therapy for any condition.

Study limitations1

  • Absence of a treatment algorithm for modifying insulin therapy.
  • Inclusion of only adults with IIT performing regular glucose testing.
  • Intervention was non-masked to subjects as sensor wear was experienced by all with assessment and some treatment decisions based on the same sensor glucose values.
  • No adjustment was made for multiple testing of secondary endpoints. Many of the endpoints, particularly those derived from sensor glucose values, are highly interrelated and should not be considered in isolation.

Study results 

Key patient baseline characteristics1

Table 1: Baseline characteristics

Data are presented as mean SD± (min, max) or n (%)

icon arrow  Primary and secondary outcomes1

Table 2: Differences in HbA1c change between FSL and SMBG after 6 months.

Reduces hypoglycaemia
throughout the day

(<70 mg/dL; time in hour,
from 00.00 – 00.00)
(p=0.0006)

Reduces nocturnal 
hypoglycaemia

(<70 mg/dL; time in hour,
from 23.00-6.00)
(p= 0.0001)

Reduces clinically significant hypoglycaemia

(<55 mg/dL; time in hour,
from 00.00 – 00.00)
(p=0.0014)

Table 3 - Glycaemic measures.

Scores from the Diabetes Treatment Satisfaction Questionnaire (DTSQ). Error bars show 95% CIs.

Table 4: Change from baseline for the parameters TIR, hypoglycaemia, severe hypoglycaemia and nocturnal
hypoglycaemia after 12 months.

† 70–180 mg/dL (3.9–10.0 mmol/L);
§ <70 mg/dL (3.9 mmol/L) within 24 h;
# <55 mg/dL (3.1 mmol/L) within 24 h;
¶ Glucose <70 mg/dL (3.9 mmol/L) at night (23.00–06.00)

Summary 

  • The FreeStyle Libre System use in T2D with IIT results in no difference in HbA1c change compared to SMBG and reduces hypoglycaemia.1
  • The use of FreeStyle Libre System for 12 months was associated with a sustained reduction in hypoglycaemia.2
  • The FreeStyle Libre System offers a safe and effective replacement for SMBG.1

₼ Sales of the original FreeStyle Libre system has been discontinued in EU & UK markets. In these markets, the FreeStyle Libre 2  and 3 systems are for sale, providing the same benifits as the original FreeStyle Libre system, with the added functionalities of optional Real-Time Alarams.
AUC= area under curve; CI= confidence interval; SD=standard deviation; SE=standard error.
§ A comprehensive list of criteria can be found at https://clinicaltrials.gov/study/NCT02082184.

References

1. Haak, T. et al Flash Glucose- Flash Glucose-Sensing Technology as a Replacement for Blood Glucose Monitoring for the Management of Insulin-Treated Type 2 Diabetes: a Multicenter, Open-Label Randomized Controlled Trial. Diabetes Ther. 2017;8(1): 55-73.
2. Haak, T. et al Use of Flash Glucose-Sensing Technology for 12 months as a Replacement for Blood Glucose Monitoring in Insulin-treated Type 2 Diabetes. Diabetes Ther 2017; 8(3):573–586.

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1. Die FreeStyle LibreLink App und die FreeStyle Libre 3 App sind nur mit bestimmten Mobilgeräten und Betriebssystemen kompatibel. Bevor Sie die App nutzen möchten, besuchen Sie bitte die Webseite www.freestyle.abbott um mehr Informationen zur Gerätekompatibilität zu erhalten.
 
2. Das Setzen eines Sensors erfordert ein Einführen des Sensorfilaments unter die Haut. Der Sensor kann bis zu 15 Tage lang getragen werden
 
3. Eine zusätzliche Prüfung der Glukosewerte mittels eines Blutzucker-Messgeräts ist erforderlich, wenn die Symptome nicht mit den Messwerten oder den Alarmen des Systems übereinstimmen.
 
4. Die Aussage basiert auf der Anzahl der Nutzer:innen des FreeStyle Libre Messsystems weltweit im Vergleich zu der Nutzeranzahl anderer führender sensorbasierter Glukose-Messsysteme für den persönlichen Gebrauch. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care Inc.
 
5. Der Sensor ist 60 Minuten nach der Aktivierung für die Glukosemessung bereit.
 
6. Der Sensor ist in bis zu 1 m Wassertiefe für die Dauer von bis zu 30 Minuten wasserfest.
 
7. Im Vergleich mit anderen von Patient:innen selbst anzubringenden Sensoren. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care.
 
8. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care.
 
9. LibreView ist eine cloudbasierte Anwendung. Die LibreView Daten werden in ein virtuelles nicht öffentliches Netzwerk übertragen und auf einer SQL-Server-Datenbank gehostet. Die Daten sind auf Dateiebene verschlüsselt. Die Verschlüsselung und Art der Schlüsselspeicherfunktionen verhindern, dass der Cloud-Hosting-Anbieter (Amazon Web Services) die Daten einsehen kann. Bei Nutzung von LibreView in Österreich werden die Daten auf Servern in der EU gehostet. Der Zugang zum jeweiligen Nutzer Account ist passwortgeschützt.
 
10. Im Vergleich mit anderen am Körper zu tragenden Sensoren. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care.
 
11. Für ein vollständiges glykämisches Profil muss der FreeStyle Libre 2 Plus oder der FreeStyle Libre 3 Plus Sensor nach dem Auftreten eines Signalverlustes gescannt und alle 15 Tage ersetzt werden.
 
12. Die Nutzung von LibreLinkUp erfordert eine Registrierung bei LibreView.
 
13. Glukosealarme von verbundenen Nutzer:innen werden an die LibreLinkUp App übertragen, wenn der Sensor mit dem Smartphone gestartet wurde und die Alarme in den Freestyle Libre System Apps aktiviert sind.
 
14. Es besteht die Möglichkeit, die LibreLinkUp Einladung anzunehmen und damit Benachrichtigungen und Warnhinweise zu erhalten oder diese abzulehnen. Eine Entscheidung hierüber sollte basierend auf Kenntnissen und Erfahrungen getroffen werden, bei dem Erhalt eines zu hohen oder zu niedrigen Glukosewerts angemessen reagieren zu können.
 
15. Alarme sind standardgemäß ausgeschaltet und müssen eingeschaltet werden.
 
16. Das Teilen der Daten aus der FreeStyle LibreLink App oder der FreeStyle Libre 3 App erfordert eine Registrierung bei LibreView.
 
17. Die Übertragung der Daten zwischen den Apps erfordert eine Internetverbindung.
 
18. Für ein vollständiges glykämisches Profil muss der FreeStyle Libre 3 Plus Sensor alle 15 Tage ersetzt werden
 
19. Der Alarm bei Signalverlust wird automatisch aktiviert, sobald ein Glukose-Alarm zum ersten Mal eingeschaltet wird. Der Alarm bei Signalverlust kann jederzeit aus- und wieder eingeschaltet werden.
 
20. Eine kompatible mylife YpsoPump wird benötigt, um die mylife CamAPS FX App für die automatisierte Insulinabgabe nutzen zu können
 
21. Die CamAPS FX App ist nur mit bestimmten Mobilgeräten und Betriebssystemen kompatibel. Bevor Sie die App nutzen möchten, besuchen Sie bitte die Webseite www.camdiab.com/de, um mehr Informationen zur Gerätekompatibilität zu erhalten.
 
22. Die FreeStyle LibreLink App funktioniert mit FreeStyle Libre 2 Plus Sensoren und ist nur mit NovoPen® 6 und NovoPen Echo® Plus kompatibel.
 
23. Die FreeStyle Libre Messsysteme sind zertifiziert für Kinder ab 2 Jahren, sowie Erwachsene, einschließlich Schwangeren. Die Aufsichtspflicht über die Anwendung und die Auswertung von FreeStyle Libre Messsystemen bei Kindern bis zur Vollendung des 12. Lebensjahres obliegt der Verantwortung einer volljährigen Person.
 
24. No YSI measurements were obtained for ages 2-5 years (Für Kinder im Alter von 2 bis 5 Jahren wurden keine YSI-Messungen durchgeführt.)
 
A. Alva S et al. Journal of Diabetes Science and Technology, 2020 | DOI: 10.1177/1932296820958754
 
B. Battelino Tadej, et al., Diabetes Care. 2019;42(8):1593-1603.
 
C. Alva S et al. Diabetes Ther. 2023 Mar 6. doi: 10.1007/s13300-023-01385-6. Online ahead of print.
 
D. Bolinder, Jan et al. The Lancet. 2016; 388 (10057): 2254-2263.
 
E. Charleer Sara et al., Diabetes Care. 2020;43(2):389-397.
 
F. Dunn T et al. Diabetes Res Clin Pract. 2018 Mar;137:37-46.
 
G. Evans M et al. Diabetes Ther. 2022. https://doi.org/10.1007/s13300-022-01253-9
 
H. Fokkert M et al., BMJ Open Diab Res Care. 2019. https://doi:10.1136/bmjdrc-2019-000809.
 
I. Haak T et al. Diabetes Therapy. 2017; 8 (1): 55–73.
 
J. Lang J et al., [Poster 972]. Diabetes 2019;68(suppl 1). https://doi.org/10.2337/db19-972-P.
 
K. Yaron M et al. Diabetes Care 2019; 42 (7): 1178-1184.
 
L. Bailey T et al. Diabetes Technology Ther. 2015;17(11):787-794.
 
M. Leelarathna L, N Engl J Med. 2022 Oct 20;387(16):1477-1487.
 
N. Gibb Fraser W et al. British Journal of Diabetes. 2020 Jun 5;20(1):32-40.
 
O. Kröger J, et al. Diabetes Ther, 2020; 11(1):279-291
 
P. UK Hypoglycaemia Study Group: Diabetologia 2007, 50:1140–1147.
 
Q. Ajjan RA & Owen KR Curr Diab Rep 2014; 14: 559-566.
 
R. Kilpatrick ES et al Diabetologia 2008; 51: 365-371.
 
S. Lu J, et al. Diabetes Technol Ther. 22. Feb. 2020:72–78.
 
T. Beck RW et al. Diabetes Care 2019;42:400–405.
 
U. Lu J et al. Diabetes Care 2018;41:2370-3276.
 
V. Li F et al. Diabetes Res Clin Pract. Aug. 2020;166:108289. doi: 10.1016/j.diabres.2020.108289.
 
W. Pickup JC et al. Diabetes Care 2015;38(4):544-550.
 
X. American Diabetes Association Professional Practice Committee. Diabetes Care 2022;45 (Suppl. 1):S60–S82.
 
Y. Campbell FM et al. Pediatr Diabetes 2018;19(7):1294–301.
 
Z. Deshmukh H, et al. Assoc of Brit Clin Diabetol (ABCD) Nationwide Audit. Diabetes Care 2020;43:2153–2160.
 
AA. Kao et al. Journal of Diabetes Science and Technology. 2022 Jan;16(1):259-60.
 
* Mo-Fr (werktags) von 08:00-18:00 Uhr, Sa (werktags) von 09:00 – 17:00 Uhr. Kostenlos aus dem österreichischen Festnetz und Mobilfunknetz.
 
Abbildungen sind Agenturfotos, mit Models gestellt. Glukosedaten dienen zur Illustration, keine echten Patientendaten.
 
Das Sensorgehäuse, FreeStyle, Libre, und damit verbundene Markennamen sind Marken von Abbott. Sonstige Marken sind Eigentum der jeweiligen Hersteller.
 
Apple und das Apple Logo sind eingetragenen Marken von Apple Inc., in den USA und anderen Ländern. App Store ist ein Warenzeichen von Apple Inc.
 
Google Play und das Google Play-Logo sind Marken von Google LLC.
 
NovoPen® 6 und NovoPen Echo® Plus sind eingetragene Marken der Novo Nordisk A/S.
 
mylife Loop und YpsoPump sind eingetragene Handelsmarken von Ypsomed AG. CamAPS ist eine eingetragene Marke von CamDiab Ltd. Andere Handelsmarken und Handelsnamen sind Eigentum der jeweiligen Inhaber. Für die Nutzung des FreeStyle Libre 3 Plus Sensors mit mylife Loop konsultieren Sie bitte das Benutzerhandbuch der mylife CamAPSFX App.