FLAMINGO study

FreeStyle Libre use in gestational diabetes mellitus

Evaluating the FreeStyle Libre system in pregnant women with gestational diabetes

Hyperglycaemia affects 15% of pregnant women in Europe1 and is a risk factor for maternal and foetal complications during pregnancy, including foetal macrosomia.2

FLAMINGO was a randomised controlled trial (RCT) that analysed the effects of the FreeStyle Libre flash glucose monitoring system compared to self-monitoring of blood glucose (SMBG) on glycaemic control and perinatal outcomes in pregnant women with gestational diabetes mellitus (GDM).3

FreeStyle Libre use impacted glycaemic control, dietary habits and reduced the incidence of foetal macrosomia compared with SMBG in pregnant women with GDM.

Study objective

To evaluate the efficacy of the FreeStyle Libre system in GDM management. 

Study design and study population

FLAMINGO was a non-blinded RCT designed to assess the efficacy of flash glucose monitoring in GDM.



Study enrolment occurred between March, 2020 and October, 2022 at the 1st Department of Obstetrics and Gynaecology, Medical University of Warsaw, Poland. 



One hundred pregnant women (aged >18) diagnosed with GDM between 24–28 weeks of gestation were enrolled and randomly assigned (1:1) to either the intervention group (flash glucose monitoring, n=50, out of which 49 completed the study) or the control group (SMBG, n=50).  



The intervention group used the FreeStyle Libre system for the first 4 weeks after GDM diagnosis, followed by SMBG for the remainder of the pregnancy, whilst the control group used SMBG throughout the entire study period until birth. 

After recruitment, the participants were followed up at four visits (2 and, 4 weeks after recruitment, 34–36 weeks of gestation and postpartum). During the three follow up visits, clinical and laboratory data were assessed, including glucose concentrations, qualification for insulin therapy and dosage, diet habits, physical activity and gestational weight gain. A1c levels and ultrasound estimated foetal weight were measured at the second and third follow up visits. 



Perinatal outcomes, including weeks of gestation, route of birth, newborn weight and neonatal hypoglycaemic events, were assessed in the 4th follow up visit.  

icon Key Inclusion criteria Key Inclusion criteria*

  • Participant’s age >18 years old
  • Diagnosed with GDM between 24–28 weeks of gestation (fasting plasma glucose 92–125 mg/dl; 1-hour glucose concentration ≥180 mg/dl; or 2-hour glucose concentration 153–199 mg/dl)
  • Singleton pregnancy

icon Key Exclusion criteria Key Exclusion criteria*

  • Foetal malformations
  • Pre-gestational diabetes 
  • Physiologic risk factors and medications with potential impact on pregnancy outcome 
  • Multiple pregnancy

icon arrow  Primary outcome

icon arrow  Secondary outcomes 

Study results

Key patient baseline characteristics

The study included 100 participants randomised in to two study arms (FreeStyle Libre system, intervention arm [n=49]); SMBG, control arm [n=50]). There was no significant difference in maternal baseline characteristics between the two groups.

IQR: interquartile range.

icon arrow  Primary outcome

Fig. 1. Mean difference in glycaemia between 14–28 and 1–13 days following GDM diagnosis. Left: Fasting glycaemia. Right: Postprandial glycaemia. A p-value of <0.05 was a cut-off for significant difference. Error bars, standard deviation.

icon arrow  Secondary outcome measures

Eating Assessment Test (EAT) score from patient-reported questionnaire did not differ at the recruitment visit, but was significantly higher in the intervention group between 34 and 36 weeks of gestation (37 points [34–39] vs. 34 points [33–37], p = 0.017). 

No significant differences between groups were seen in: 

Study limitations

➤ The study assessed glycaemic control for the first 4 weeks after GDM diagnosis and did not include glycaemic fluctuations that might occur later in pregnancy.

Summary

The FLAMINGO study was a non-blinded RCT designed to assess the efficacy of flash glucose monitoring for the management of GDM. It was the first long-term assessment of glycaemia with the FreeStyle Libre system in GDM.

The FreeStyle Libre system significantly improved glycaemic control during the first 4 weeks following GDM diagnosis compared to SMBG.

The FreeStyle Libre system resulted in a higher EAT score, indicating better diet modifications after GDM diagnosis. 

 

The FreeStyle Libre system significantly reduced the incidence of foetal macrosomia.  

Further studies are required to evaluate the effect of the FreeStyle Libre system on improving perinatal outcomes in pregnancies complicated by GDM. 

₼ Sales of the original FreeStyle Libre system has been discontinued in EU & UK markets. In these markets, the FreeStyle Libre 2  and 3 systems are for sale, providing the same benifits as the original FreeStyle Libre system, with the added functionalities of optional Real-Time Alarams.

References

*. A full list of inclusion/exclusion criteria can be found at Majewska et al., 2023.3
†. Glycemia results analysis according to Polish Society of Obstetricians and Gynecologists recommendations for gestational diabetes mellitus.
1. International Diabetes Federation. IDF Diabetes Atlas, 10th edn. Brussels, Belgium: 2021. https://www.diabetesatlas.org. Accessed 29 Aug 2023.
2. Ye, Wenrui et al. (2022): Gestational diabetes mellitus and adverse pregnancy outcomes: systematic review and meta-analysis. In BMJ 377, pp. ie067946. DOI: 10.1136/bmj-2021-067946.
3. Majewska, Agata et al. (2023): Flash glucose monitoring in gestational diabetes mellitus (FLAMINGO): a randomised controlled trial. In Acta Diabetologica 60 (9), pp. 1171–1177. DOI: 10.1007/s00592-023-02091-2.

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1. Die FreeStyle LibreLink App und die FreeStyle Libre 3 App sind nur mit bestimmten Mobilgeräten und Betriebssystemen kompatibel. Bevor Sie die App nutzen möchten, besuchen Sie bitte die Webseite www.freestyle.abbott um mehr Informationen zur Gerätekompatibilität zu erhalten.
 
2. Das Setzen eines Sensors erfordert ein Einführen des Sensorfilaments unter die Haut. Der Sensor kann bis zu 15 Tage lang getragen werden
 
3. Eine zusätzliche Prüfung der Glukosewerte mittels eines Blutzucker-Messgeräts ist erforderlich, wenn die Symptome nicht mit den Messwerten oder den Alarmen des Systems übereinstimmen.
 
4. Die Aussage basiert auf der Anzahl der Nutzer:innen des FreeStyle Libre Messsystems weltweit im Vergleich zu der Nutzeranzahl anderer führender sensorbasierter Glukose-Messsysteme für den persönlichen Gebrauch. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care Inc.
 
5. Der Sensor ist 60 Minuten nach der Aktivierung für die Glukosemessung bereit.
 
6. Der Sensor ist in bis zu 1 m Wassertiefe für die Dauer von bis zu 30 Minuten wasserfest.
 
7. Im Vergleich mit anderen von Patient:innen selbst anzubringenden Sensoren. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care.
 
8. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care.
 
9. LibreView ist eine cloudbasierte Anwendung. Die LibreView Daten werden in ein virtuelles nicht öffentliches Netzwerk übertragen und auf einer SQL-Server-Datenbank gehostet. Die Daten sind auf Dateiebene verschlüsselt. Die Verschlüsselung und Art der Schlüsselspeicherfunktionen verhindern, dass der Cloud-Hosting-Anbieter (Amazon Web Services) die Daten einsehen kann. Bei Nutzung von LibreView in Österreich werden die Daten auf Servern in der EU gehostet. Der Zugang zum jeweiligen Nutzer Account ist passwortgeschützt.
 
10. Im Vergleich mit anderen am Körper zu tragenden Sensoren. Daten liegen vor. Abbott Diabetes Care.
 
11. Für ein vollständiges glykämisches Profil muss der FreeStyle Libre 2 Plus oder der FreeStyle Libre 3 Plus Sensor nach dem Auftreten eines Signalverlustes gescannt und alle 15 Tage ersetzt werden.
 
12. Die Nutzung von LibreLinkUp erfordert eine Registrierung bei LibreView.
 
13. Glukosealarme von verbundenen Nutzer:innen werden an die LibreLinkUp App übertragen, wenn der Sensor mit dem Smartphone gestartet wurde und die Alarme in den Freestyle Libre System Apps aktiviert sind.
 
14. Es besteht die Möglichkeit, die LibreLinkUp Einladung anzunehmen und damit Benachrichtigungen und Warnhinweise zu erhalten oder diese abzulehnen. Eine Entscheidung hierüber sollte basierend auf Kenntnissen und Erfahrungen getroffen werden, bei dem Erhalt eines zu hohen oder zu niedrigen Glukosewerts angemessen reagieren zu können.
 
15. Alarme sind standardgemäß ausgeschaltet und müssen eingeschaltet werden.
 
16. Das Teilen der Daten aus der FreeStyle LibreLink App oder der FreeStyle Libre 3 App erfordert eine Registrierung bei LibreView.
 
17. Die Übertragung der Daten zwischen den Apps erfordert eine Internetverbindung.
 
18. Für ein vollständiges glykämisches Profil muss der FreeStyle Libre 3 Plus Sensor alle 15 Tage ersetzt werden
 
19. Der Alarm bei Signalverlust wird automatisch aktiviert, sobald ein Glukose-Alarm zum ersten Mal eingeschaltet wird. Der Alarm bei Signalverlust kann jederzeit aus- und wieder eingeschaltet werden.
 
20. Eine kompatible mylife YpsoPump wird benötigt, um die mylife CamAPS FX App für die automatisierte Insulinabgabe nutzen zu können
 
21. Die CamAPS FX App ist nur mit bestimmten Mobilgeräten und Betriebssystemen kompatibel. Bevor Sie die App nutzen möchten, besuchen Sie bitte die Webseite www.camdiab.com/de, um mehr Informationen zur Gerätekompatibilität zu erhalten.
 
22. Die FreeStyle LibreLink App funktioniert mit FreeStyle Libre 2 Plus Sensoren und ist nur mit NovoPen® 6 und NovoPen Echo® Plus kompatibel.
 
23. Die FreeStyle Libre Messsysteme sind zertifiziert für Kinder ab 2 Jahren, sowie Erwachsene, einschließlich Schwangeren. Die Aufsichtspflicht über die Anwendung und die Auswertung von FreeStyle Libre Messsystemen bei Kindern bis zur Vollendung des 12. Lebensjahres obliegt der Verantwortung einer volljährigen Person.
 
24. No YSI measurements were obtained for ages 2-5 years (Für Kinder im Alter von 2 bis 5 Jahren wurden keine YSI-Messungen durchgeführt.)
 
A. Alva S et al. Journal of Diabetes Science and Technology, 2020 | DOI: 10.1177/1932296820958754
 
B. Battelino Tadej, et al., Diabetes Care. 2019;42(8):1593-1603.
 
C. Alva S et al. Diabetes Ther. 2023 Mar 6. doi: 10.1007/s13300-023-01385-6. Online ahead of print.
 
D. Bolinder, Jan et al. The Lancet. 2016; 388 (10057): 2254-2263.
 
E. Charleer Sara et al., Diabetes Care. 2020;43(2):389-397.
 
F. Dunn T et al. Diabetes Res Clin Pract. 2018 Mar;137:37-46.
 
G. Evans M et al. Diabetes Ther. 2022. https://doi.org/10.1007/s13300-022-01253-9
 
H. Fokkert M et al., BMJ Open Diab Res Care. 2019. https://doi:10.1136/bmjdrc-2019-000809.
 
I. Haak T et al. Diabetes Therapy. 2017; 8 (1): 55–73.
 
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L. Bailey T et al. Diabetes Technology Ther. 2015;17(11):787-794.
 
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N. Gibb Fraser W et al. British Journal of Diabetes. 2020 Jun 5;20(1):32-40.
 
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Q. Ajjan RA & Owen KR Curr Diab Rep 2014; 14: 559-566.
 
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S. Lu J, et al. Diabetes Technol Ther. 22. Feb. 2020:72–78.
 
T. Beck RW et al. Diabetes Care 2019;42:400–405.
 
U. Lu J et al. Diabetes Care 2018;41:2370-3276.
 
V. Li F et al. Diabetes Res Clin Pract. Aug. 2020;166:108289. doi: 10.1016/j.diabres.2020.108289.
 
W. Pickup JC et al. Diabetes Care 2015;38(4):544-550.
 
X. American Diabetes Association Professional Practice Committee. Diabetes Care 2022;45 (Suppl. 1):S60–S82.
 
Y. Campbell FM et al. Pediatr Diabetes 2018;19(7):1294–301.
 
Z. Deshmukh H, et al. Assoc of Brit Clin Diabetol (ABCD) Nationwide Audit. Diabetes Care 2020;43:2153–2160.
 
AA. Kao et al. Journal of Diabetes Science and Technology. 2022 Jan;16(1):259-60.
 
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mylife Loop und YpsoPump sind eingetragene Handelsmarken von Ypsomed AG. CamAPS ist eine eingetragene Marke von CamDiab Ltd. Andere Handelsmarken und Handelsnamen sind Eigentum der jeweiligen Inhaber. Für die Nutzung des FreeStyle Libre 3 Plus Sensors mit mylife Loop konsultieren Sie bitte das Benutzerhandbuch der mylife CamAPSFX App.